27 maj 2015

Skogsbärs muffins

I dag är det muffinsens dag och då jag hade lite skogsbärs i frysen så ville jag använda de och de blev en fullträff.Varför har jag aldrig bakat skogsbärs muffins tidigare.Kan tänka mig att de blir ännu godare och ha vaniljsås då skogsbär i sig är lite syrliga men de fick tummen upp av oss.




Ingredienser:
2ägg
1 1/2dl socker
100g smör(smält)
2dl mjölk
2tsk bakpulver
3.5dl vetemjöl
0.5dl potatismjöl
1tsk vaniljsocker
Nypa salt
2dl skogsbär färska/frusna



Gör så här:
1.Sätt ugnen på 175grader.Vispa ägg,socker och vaniljsocker poröst.
2.Smält smöret och tillsätt mjölken.Sikta de torra ingredienserna i en skål och rör i med
   slickepott och vänd även ner smör/mjölkblandningen tills de blir en jämn smet.
3.Placera ut pappersformar i en muffinsplåt eller om du har såna formar som jag använt som är
   hårdare och klarar sig bra utan muffinsform.
4.Häll upp smet ända upp till 3/4 av formen.Sedan tog jag frusna skogsbär och hällde potatismjöl på
   de så de inte vattnas och toppade på muffinsen.Skjuts in i ugnen på ca 20min.
5.Jag fick ut 7 stora muffinsar men blir 12st om du använder mindre formar.Då ska de i ugnen ca
    12-15min beroende på ugnen.Håll alltid koll och tills de blir gyllenebruna.Prova en sticka så de
    inte är kladdiga i mitten.Sen är de bara att avnjutas.Blir supergott med vaniljsås till.
Receptet är Leila L men ändringar av mig

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar