19 okt. 2014

Vallmobröd i långpanna

När de är helg så blir de automatiskt att man unnar sig något gott om de är t.ex god mat,godis,bakverk eller som ja älskar nybakat bröd.Finns nog inget som knäcker de.Doften av bröd på morgonen är oslagbart.
Ibland och bara ibland känner ja mig utvilad och kan vakna tidigt och börja baka så när de andra vaknar har de underbar frukost som väntar de.
Med långpannebröd så spar man tid och får ändå lika gott resultat så i dag bjuder ja på det.




Ingredienser:
500g mjölk (3%)
50g jäst
900g vetemjöl
25g socker
25g flingsalt
Vallmofrö till garnering

Gör så här:
1.Blanda alla ingredienser och arbeta degen i din assisten i ca 15min.Låt den vila i bunken i ca  
    30min.
2.Kavla ut degen till en rektangel på bakplåtspapper och sedan lyft den och lägg på en plåt
   som tillhör ugnen.Tryck ut med handen så de rymmer hela plåten.Låt jäsa i ca 1 ½ timme i
   rumstemperatur.
3.När de är knappa halva tiden kvar sätt på ugnen på 200g.
4.Pensla långpannebrödet med vatten och strö på rikligt med vallmofrön.
5.Skjuts in i ugnen på ca 20-30min eller tills brödet är färdiggräddad.

Receptet är ursprungligen från Sofie Jarlsson men lite ändring av mig.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar