20 okt. 2014

Daim & kola cheesecake

I helgen fick vi besök av min lillasyster och hennes söta dotter så då ville jag baka något som hon har varit sugen på nämligen daimcheesecake så de fick de bli men ni känner ju mig och har svårt och hålla mig efter recept så började experimentera och då blev detta resultat.Jag la dulche de leche över digestivekexen och duttade även i själva philadelphiasmeten så de blev kolagömmor och sen var de inte nog med de utan toppade även med dulche de leche över på cheesecaken och flingsalt.
Kola och flingsalt hör ihop och de blir succè varje gång även denna.







Ingredienser:
2st dubbeldajm
300g philadelphiaost
200g digestivekex
50-60g osaltat smör
3äggvitor (ekologiska)
3äggulor(ekologiska)
1msk äkta vaniljsocker
4dl grädde
1dl socker

Gör så här:
1.Lägg digestivekexen i en påse och slå tills de blir smulor alternativt lägg i en mixer och mixa tills
   de blir fina smulor.Tillsätt de smälta smöret och mixa så de går ihop.
2.Lägg bakplåtspapper på formen och sen tryck digestivekexen jämnt över formen/formarna.
3.Hacka daimen i små bitar och lägg undan.
4.Dela äggulorna från äggvitan och lägg de i varsin skål.Häll i vaniljsocker,socker och
   philadelphiasosten i ägguleskålen och rör om så de inte blir några klumpar kvar.
5.Vispa äggvitorna till ett hårt skum,ska kunna ha skålen över och inte ramla så ganska fast.
6.Vänd ner äggulesmeten i äggvitorna och rör om med slickepott ganska lätt så du inte slår ut luften.
7.Vispa upp grädden,tips är att ha i lite bakpulver i så de inte blir smörig grädde.
8.Blanda i den hackade daimen i grädden och sedan rör i hop allt försiktigt.
9.Jag klickade ut kola på själva digestivekexen(pampas deli baking) men går lika bra med att göra
   sin egna dulche de leche.
10.Häll sedan över smeten och om du gillar kola klicka i även i cheesecaken och sedan på med
     plastfolie och in i frysen i minst fem timmar eller över natten.
11.Innan ni ska avnjuta cheesecaken på med lite kola på toppen och strö på med flingsalt så är
     denna dessert klar att avnjutas.Tänk på att ta ut den från frysen ca 10min innan den ska ätas.

Receptet hittade ja hos jennys matblogg men gjorde ändringar.


Kram

3 kommentarer:

  1. Finns det ett recept på denna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att de hade blivit publicerat utan hela receptet så fixade i dag,ber om ursäkt för att du fick vänta.

      Radera
  2. Tack.
    Den ser underbart god ut. Nu tänker jag baka den

    SvaraRadera